SNES:in kytkinmodifikaatio (modaus)
Toisistaan poikkeavia televisiostandardeja on useita. Yleensä pelikonsoleista puhuttaessa tehdään karkea jako PAL- ja NTSC-standardeihin.
Ranskalainen Thomson kehitti lisäksi SECAM-järjestelmän, mutta ei puututa siihen tässä. Järjestelmistä PAL on tarkempi (yleisin 720x576
kuvapistettä, 50 Hz) ja NTSC:llä on suurempi virkistystaajuus (720x480 ja 60 Hz). PAL-järjestelmä on käytössä suurimmassa osassa Eurooppaa,
Etelä-Amerikkaa, Afrikkaa, Aasiaa ja Australiaa. NTSC:tä esiintyy lähinnä Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikan länsiosissa sekä Japanissa..
Japani pelien tekijämaana ja USA suurena markkina-alueena ovatkin määränneet perinteisesti pelit suunniteltavaksi NTSC-järjestelmää
silmälläpitäen.
SNES:in pelit siis suunniteltiin NTSC:tä silmälläpitäen. Sen sijaan, että pelistä olisi tehty kokonaan uusi versio Euroopan markkinoille,
konsolia yksinkertaisesti hidastettiin siten että ruudunpäivitysnopeus tippui 60 Hz à 50 Hz eli pelin nopeus tippui alun perin
suunnitellusta ~ 16,7 %. Myöskään PAL:in suurempaa resoluutiota ei hyödynnetty, vaan peliruudun ylä- ja alareunoihin jäi mustat palkit.
PAL- version konsolissa on myös ongelmia muiden alueiden ohjainten kanssa, tämänkin voi kiertää pienellä ohjainportin modifikaatiolla.
Eräistä peleistä kuten Super Mario World ja Super Mario Kart tehtiin omat, oikealla nopeudella toimivat versiot myös PAL-alueille, mutta
suurin osa SNES-peleistä pyöri "hidastetusti". Tietyistä peleistä, esim. Test Drive II eron huomaa erittäinkin selvästi. Peli tuntuu
tahmealta ja hitaalta.
Ongelma voidaan kuitenkin kiertää, ja SNES:in kytkentäkaaviota tutkiessa molemmissa PPU-piireissä yksi pinni on nimetty tunnuksella
"PALMODE". Irrottamalla nämä piirilevystä saadaan PAL-kone pyörimään 60 Hz:n virkistystaajuudella ja NTSC-standardin mukaisella
resoluutiolla. Tässäkin on huono puolensa; kaikki PAL-julkaisupelit eivät toimi oikein tällä tavoin muokatussa konsolissa, esimerkkejä
alla. Ongelman kiertämiseksi konsoliin usein asennetaan kytkin, jolla "PALMODE"-pinnien tila voidaan vaihtaa. NTSC-konsolissa ko. pinnit
siis ovat potentiaalissa 0 V, ja PAL-koneissa 5 V. Tarvittavat jännitteet löytyvät helposti konsolin omasta 7805-regulaattorista.
Pelejä, joissa modifioidulla PAL-koneella (ilman kytkintä) esiintyy ongelmia:
- Super Mario World
- Kaikki Super FX-siruja sisältävät piirit (PAL-versioissa ko. siru on aseteltu toimimaan hitaammin) esim. Stunt Race FX, Vortex ja
Star Fox/Starwing
- Nintendo DSP-piirejä sisältävät pelit (kuten Super Mario Kart ja Pilotwings)
Eräät viimeisimmät pelit, kuten Donkey Kong Country 3 eivät suostu käynnistymään 60 Hz -tilassa, mutta kytkimellä peli voidaan käynnistää
50 Hz:llä ja vaihtaa tämän jälkeen nopeampaan moodiin.
Entäpä USA-version pelin pelaaminen käyttäen adapteria? Peli toimii kyllä, mutta hitaammalla nopeudella ja mustat palkit reunoissa johtuen
siitä että konsoli on edelleen 50 Hz -tilassa.
Seuraavassa ohjeessa lisätään konsoliin 50/60 Hz -vaihtokytkin sekä kytkin aluelukituspiirin ohittamiseen, jolloin voit pelata myös muiden
markkina-alueiden pelejä (esim. Japanilaiset kasetit sopivat ilman adapteria, USA-kasetteihin tarvitaan sovitin tai kasettiaukon
uudelleenmuotoilua).
KONSOLIN MODIFIKAATIO seuraten mmmonkey:n ohjetta
Tarvittavat komponentit ja työkalut:
- 2 kpl on-off-on -tyyppistä vaihtokytkintä
- vastus (esim. 2,2 kW, tässä käytetty on 4,7 kW)
- kytkentäjohtoa
- 4,5 mm Security Bit - meisseli tai ruuvauskärki
- ristipäinen ruuvimeisseli
- juotoskolvi (pienikärkinen ja -tehoinen, älä yritäkään ukin pannukolvilla) sekä juotostinaa
- pora tms. kytkinten reikien tekemiseksi koteloon (esimerkin kytkimille 6 mm)
- eristysnauhaa
- pieni askarteluveitsi, neula tms.
Muutostyön kytkentäkaavio on esitetty kuvassa 1.
Kuva 1. Kytkentäkaavio.
Sammuta virta konsolista. Irrota kaikki johdot ja poista pelikasetti. Käytä vielä virtakytkintä päällä jotta mahdollisimman suuri osa komponentteihin jääneistä sähkövarauksista purkautuisi. Irrota koneen pohjasta 6 nuolella merkattua ruuvia (Security Bit) ja erota kotelon puoliskot toisistaan (kuvat 2 ja 3).
Kuva 2. Konsolin pohjasta avattavat ruuvit.
Kuva 3. Konsoli avattuna.
Irrota pelikasetin nostosysteemi (osa jota Eject-nappi painaa). Nosta metallitangon oikea pää hahlostaan ja vedä tanko pois varoen hävittämättä jousta. Irrota virtakytkimen kaksi ruuvia ja sen johto piirilevyltä. Irrota ohjainportista piirilevylle menevä nauhakaapeli. Harmaa liittimen näköinen osa jää piirilevyyn ja pelkkä nauha irtoaa. Nosta ohjainporttiyksikkö irti kotelosta.
Kuva 4. Kasetin nostin ja ohjainporttiyksikkö on irrotettu.
Kun konsolin kansi on irrotettu, voi käyttää tilaisuuden hyväkseen ja pestä kannen, puhdistaa kasettiliittimen ym. Kun kuorista on irrotettu elektroniikka, voi ne pestä huoletta. Astianpesuaine ja -harja irrottavat lian, tussijälkiin ym. voi varovasti kokeilla esim. Vileda Miraclean -puhdistussientä.
Kuva 5. Lika irtoaa kuoresta.
Irrota etummainen metallinen suojapelti ja etsi piirilevyltä PPU-piirit (merkattu PPU1 ja PPU2). Kumpaankin piiriin tullaan juottamaan yksi johto. Aluelukituspiiri F431A löytyy edellisten alapuolelta aivan piirilevyn kulmasta. Tähän kiinnitetään yksi johto.
Kuva 6. Esimerkkikonsolin PPU-piirit.
Tässä vaiheessa voidaan suunnitella ja valita kytkinten sijoituspaikat. Sopiva kohta esimerkissä löytyi koneen vasemmalta kyljeltä. Mieleisen sijoituskohdan valittuasi voit kiinnittää kytkimet valmiiksi koteloon. Esimerkin kytkimille porattiin 6 mm reikä ja kiristettiin sisäpuolelta mutterilla (kuvat 7 ja 8).
Kuva 7. Reiän poraus koteloon.
Kuva 8. Kytkimet paikoillaan.
Seuraavaksi alkaa vaikein osuus, jalkojen irrotus piireistä.
PPU1 -piiristä irrotetaan jalka 24. Numero 30 on merkattu piirilevylle, siitä taaksepäin kohti 1:stä laskemalla löytyy 24.
PPU2 -piiristä irrotetaan jalka 30, joka on merkattu piirilevylle (piirin kulmassa)
Aluelukituspiiristä (F431A) irrotetaan jalka 4. Piiriä katsotaan siten, että piste jää vasempaan alakulmaan. Nyt alarivin ensimmäinen jalka on nro. 1 ja nelonen on helppo löytää laskemalla riviä eteenpäin.
Kotikonstein tämä onnistunee helpoiten nostamalla varovasti jalkaa neulalla tai veitsen kärjellä ja lämmittäen samalla jalkaa juottimella. älä lämmitä jalkaa liikaa, lyhyet painallukset juottimella riittää. Jalan alle voi laittaa palan teippiä eristeeksi.
Molemmilla kytkimillä on samanlainen tarkoitus. Kytkimellä vaihdellaan piirin jalan jännitettä nollan ja +5V välillä. Piiriltä tuleva johto siis juotetaan aina kytkimen keskimmäiseen liittimeen. Jännite ja maa juotetaan jäljelle jääviin liittimiin. 5V jännite otetaan regulaattorilta vastuksen kautta ensimmäiselle kytkimelle, ja siitä hyppylangalla eteenpäin toiselle.
Kuva 9. Konsolin jänniteregulaattori.
Regulaattorin tehtävä laitteessa on tasata syöttöjännite viiteen volttiin. Sen jalat on merkattu kirjaimilla I, G, ja O joiden merkitykset ovat:
I = In = jännite sisään
G = Ground = maa, 0V
O = Out = jännite ulos, +5V
(Vianhakuvinkki: jos konsoliin ei tule virtaa, ulkoisen muuntajamötikän jälkeen seuraavaksi kannattaa tarkistaa kuvassa 9 regulaattorin edessä näkyvä juotettu sulake. Regulaattorin takana pellin alla sijaitseva tasasuuntaussilta on kolmas mahdollinen rikkoontunut komponentti. Vika löytyy yleensä jostakin näistä kolmesta).
Johtimet voit juottaa regulaattoriin piirilevyn ylä- tai alapuolelle, kuten haluat. Seuraa kytkentäkaaviota (kuva 1). Johtojen paikallaan pysyminen on hyvä varmistaa esim. sulateliimalla.
Kuva 10. Valmis kytkentä.
Muutostyö on nyt valmis. Voit kasata konsolin takaisin ja testata kuinka onnistui. Seuraavassa kuvassa pyörii JAP-version Super R-type III ensin 50 Hz:llä ja sitten 60:llä. Kuva täyttää koko ruudun 60 Hz:llä.
Kuva 11. 50/60 Hz -tilojen ero näkyy pelin kuvakoossa.
Kaikki PAL-pelit eivät käynnisty 60 Hz -tilassa. Alla esimerkkinä Donkey Kong Country 3.
Kuva 12. Donkey Kong Countryn aluetunnistus.
Artikkelin kirjoitti:
Arttu Piironen 7.5.2007, muokattu 16.6.2012
arttu.piironen[ät]saunalahti.fi