Dreamcast: erikoisohjaimet osa 2/2
On taas aika tutustua Dreamcastin erikoisempiin ohjaimiin! Tällä kertaa laitamme marakassit syrjään ja
kokeilemme näppäimistön, hiiren, rattipolkimien ja valopistoolin käyttöä peleissä!
Näppäimistö
Testatut pelit: Quake III, Typing of the Dead, Worms World Party
Anppa testaa:
Näppis ... on näppis on näppis. Eipä siinä sinänsä ole paljon kertomista. Mitä sillä sitten voi tehdä,
on jo toinen juttu. Ken Dreamcastiansa nettivempulana käyttää, on tyytyväinen. Muiden kannattanee
katsastaa suosikkipeleistänsä, millaista tukea löytyy. Jotkut jenkkipelit (kuten Typing of the Dead)
eivät hahmota kummallisten suomalaisten nappula-asetusten päälle, joten sormet on solmussa
jenkkinäppikseltä kaksoispistettä hakiessa. Onneksi ei ole kiire ;-) Toisaalta, ainakin Quaken
pelaajalle näppäimistö on aikastalailla tarpeellinen härveli.
Tonppa testaa:
Dreamcastin oma näppäimistö on erittäin tarpeellinen nettikäytössä, mikäli mielii siis ihan kunnolla
webbailla. Pelikäytössä näppäimistöstä on hyötyä tietyissä tapauksissa. Worms World Partyn ystävät
ovat varmasti onnessaan saadessaan näppäimistön alle. Myös Quake III on ilman näppäimistöä (ja hiirtä)
varsinaista tuskaa. Typing of the Dead on velmu peli, jota ei luonnollisesti voi pelata ilman näppistä.
Peli onkin hauskaa viihdettä ainakin joksikin aikaa ja selkeästi pakko-ostos näppäimistöjen omistajille.
Itse näppäimistö on OK-laatua. Tuntuma ei ole erikoinen, mutta ajaa asiansa. Ja toimivahan se tuntuu
olevan, ei jää näppäilyt laitteelta huomaamatta.
Hiiri
Testattu peli: Quake III
Tonppa testaa:
Dreamcastin oma hiiri on oikeastaan pakkohankinta, mikäli konettaan käyttää nettiselailuun. Tämä
kaksinäppäiminen ja "rullan" omaava hiirulainen sopii käteen ihan hyvin. Netin käyttö sillä on mukavaa
ja sujuvaa.
Quake III on peli, joka ei oikein luonnistu Dreamcastin omalla ohjaimella. Hiiri-näppis -yhdistelmä
onkin aika must juttu, mikäli pelistä haluaa ottaa kaiken irti - Ja ylipäätänsä pärjätä siinä. Hiiri
sopiikin peliin hyvin, joskin ainakin minulle pelin vauhti oli aivan liian nopea! Alkaako ikä painamaa,
en sitten tiedä.. :} Joka tapauksessa ilman hiirtä peli on aikastalailla mahdoton.
Ratti V3 FX
Testatut pelit: 18 Wheeler, Daytona USA 2001, Demolition Racer: No Exit, Metropolis Street Racer
Anppa testaa:
Itse ratin olemus on huteran muovinen. Kovassa käytössä laite varmaankin venyy ja paukkuu railakkaasti,
mutta varovasti pidettynä saattaa kestääkin. Surkein keksintö päällä maan on imukupit, joille vempaimen
pitäisi pysyä paikallaan. Pitäisihän se saada ruuvata pöytään kunnolla kiinni. Toinen vaihtoehto on
pitää rattia jalkojenvälissä, mutta silloin ainakaan allekirjoittanut saanut kelvollista ajoasentoa
aikaan. Polkimista ei sinänsä ole pahaa sanottavaa. Jotkut voivat vierastaa polkimien pitkää liikerataa,
minä taas pidin siitä. Entäs sitten ne pelit. Suosittelisin rattia "vakavampia" autopelejä varten,
tai muuten vaan sellaisille peleille, jotka on suunniteltu ratilla ajettaviksi. Tällainen on
esimerkiksi kolikkokäännös Daytona USA. MSR:n tyylisiin arcadepeleihin tavallisen ohjaimen korvikkeeksi
tuleva ratti ei yksinkertaisesti toimi. Käsijarrunappia saa olla kokoajan hakemassa, eikä nopeat
laidasta-laitaan liikkeet millään onnistu pelin vaatimalla tempolla. Ei ainakaan tämän laitteen
ergonomialla.
Tonppa testaa:
Mielestäni konsoleilla ei ole koskaan ollut hyviä ratteja. Nyt niitä alkaa tulemaan uusimmille
koneille, mutta tämä V3 FX kuuluu vielä ns. muovisukupolveen. Force feedback? Täydellinen tasainen
analoginen tuntuma koko ratin kääntymisen alueelta? No ei todellakaan! Mihin tämä sitten soveltuu?
No itse asiassa ainakin Daytona USA2001:een!
Ratti on todellakin muovisen tuntoinen. Ohjainta saa kääntää noin puolen sentin verran ennen kuin se
ottaa kiinni. Siihen tosin Daytonan tyylisessä kaahailussa tottuu. Metropolis Street Racer –tyyliset
nopeatempoiset kaahailut on syytä jättää tällä väliin. Tuntumaa ei oikein saa millään aikaiseksi.
äkkinopea kääntäminen suunnasta toiseen ei onnistu ja muutenkin Dreamcastin omalla ohjaimella ajaminen
on paremman tuntuman lisäksi nautittavampaa. 18 wheeler ei myöskään luonnistunut V3 FX:ltä.
Arcadetilassa kääntämisen jyrkkyyttä ei saanut sopivaksi ja parking-tilassa homma tuntui oudolle.
Myöskään Demolition Racer: No Exit -kaahailu ei toiminut ei sitten yhtään. Mutta Daytona USA 2001;
Tässä todellinen pelinautinto ratilla! Pelituntuma on todellakin kuin suoraan kolikkoversiosta,
kunhan vain vähän aluksi säätelee pelattavuutta. Daytonan valikosta löytyy mukavat ratin
analoogisuuksien säätämiset, joilla pelituntuman saa hiottua. Itse asiassa Daytonan pelaaminen
Dreamin omalla kapulalla ei ollut yhtään innostavaa. Sen jälkeen kokeilin rattia, enkä suostu
enää tavallisella ohjaimella peliä enää pelaamaakaan.
Valopistooli Starfire Laserblast (InterAct)
Testatut pelit: Confidental Mission, House of the Dead 2, Virtua Cop 2
Anppa testaa:
Mainiota. Homma toimii, ainakin melkein. Kanuunojen tähtäyksen kalibrointi on joskus suoranainen kipu
ahterissa, kuten sanonta sanoo. Onneksi tuurilla ja suomalaisella gifulla asetukset saa arvottua
kohdalleen vielä hiusten ollessa päässä. Pyssyllä huiskittavat pelit ovat sinänsä kivoja, että niitä
pelaa aseella ihan ilokseen, toisin kuin monia autopelejä. Kalibroinnin lisäksi valitettava puoli on
liipasinsormien väsyminen, mutta siitä ei kai voi ohjainta syyttää...Monessa pelissä kuudestilaukeavan
lataaminen suoritetaan ampumalla laukaus kokonaan ruudusta ohi, mutta tässä piraattiohjaimessa voi
oikaista omaa latausnappia painamalla. Tervetullut lisä.
Tonppa testaa
Pyssyleikit ovat aina kiinnostaneet poikia niiden keksimisen jälkeen, joten miksipä ei pyssypeli
konsolilla innostaisi? No tottakai se innostaa! Räiskintäfiilis saa lähes hien otsalle, sen verran
temmokkaasti ja tosissaan tällä ammuskelun ottaa.
Ennen peliä on ohjain kalibroitava, jotta paukut lentävät piipun osoittamaan suuntaan. Joskus kalibrointi
on ärsyttävän hankalaa ja hommaan kuluu helposti minuutti jos toinenkin. Mutta sitten kun sen on tehnyt,
voi räiskyttely alkaa!
Pyssypelit ovat tyyliltään kaikki samanlaisia: Vastustajat tulevat tuttuja liikeratoja (pelistä toiseen)
ja nehän olisi siis listittävä mahdollisimman pian. Onneksi peleihin on laitettu ns. ”mahdollisuuksia”,
joiden mukaan tilanne tai kulkusuunta voi hieman muuttua. Ammuskelu tuntuu mukavalta ja pyssy sopii hyvin
käteen. Tämän ”piraattiohjaimen” latausliipaisin on mukava juttu, ei aina tarvitse osoittaa piippua ohi
television jos luodit loppuvat kesken (yleisesti ase ladataan ampumalla ohi tv-ruudun.) Hyvä pyssy!
Hupaisia pelihetkiä on tämän kanssa luvassa!
HUOM!
USA-peleillä eivät nämä valopistoolit välttämättä toimi. Kyseisessä maassa kun valopyssyt ovat nykyään
konsolipeleissä kiellettyjä! Erään koululaisten suorittaman massamurha-ammuskelun jälkeen viranomaiset
olivat sitä mieltä että pyssypelit kiihottivat poikia moiseen tekoon, niinpä ne oli kiellettävä.
Tämän takia USA-versio House of the Dead 2:sta ei toimi (edes) Eurooppalaisen valopistoolin kanssa. Ainoa
USA-peli, jossa pyssyleikki onnistui oli Demolition Racer: No Exit. Joskin siinäkin valopyssyosio on
puhtaasti sivujuttu (bonuspeli) ja siinä ammutaan autoja, ei ihmisiä. Tämä siis tiedoksi niille, jotka
pelejään jenkeistä hankkivat. Suosikaa siis Eurooppaversioita; esimerkiksi juuri ilmestyneen Confidental
Missionin jenkkiversiosta on asetuki poistettu...
Ja olethan tietoinen, että valopistooli ei toimi 100hz:n television kanssa!
No niin, tulipahan taas testailtua! Dreamcastille näitä "erikoisohjaimia" tuntuu löytyvän, joten sen
suhteen ei kyllästyminen pääse iskemään. Ehkäpä jostain vielä löytyisi jokunen "hassu" kontrolleri,
jota voisi testailla... Kuitenkin täältä toistaiseksi tähän.
- Tonppa & Anppa 13.9.2001
(alunperin DCFIN.NET artikkeli)