Nintendo julkaisi SNES konsolin seuraajan, Nintendo 64:sen myyntiin Japanissa 23.6.1996, Pohjois-Amerikassa 29.9.1996 ja
Euroopassa, sekä Australiassa 1.3.1997. Julkaisupäivän hinta Yhdysvalloissa oli 199 dollaria ja se oli saatavilla
kahdeksalla eri värivariaatiolla.
Nintendo 64 maksoi julkaisun aikaan noin 240$ kun sen kanssa kilpailleet Sonyn ja Segan konsolit maksoivat noin 400$.
Konsolia myytiin maailmanlaajuisesti noin 33 miljoonaa ja sen myydyin peli oli Super Mario 64, jota myytiin noin 11,6
miljoonaa kopiota.
Nintendo 64:lle julkaistiin yhteensä 387 virallisesti lisensoitua peliä, joista 84 julkaistiin vain
Japanin markkinoille, 50 ainoastaan Pohjois-Amerikan markkinoille ja 4 yksinomaan Euroopan markkinoille.
Vain Euroopassa julkaistut pelit olivat: F-1 World Gran Prix II, F1 Racing Championship, Premies Manager 64 ja
Taz Express.
Nintendo 64:n aikana Nintendo joutui luopumaan suurimman konsolivalmistajan tittelistä kun Sonyn Playstation valtasi markkinat.
Yleisesti suurimpina syinä N64:sen heikkoon myyntiin pidetään ROM-kasetteja, joiden tuottamisen kalleus aiheutti suuria ongelmia.
ROM-pelikasettien tuotantokustannus oli eri arvioiden mukaan yli 10$, kun CD:n tuotantokustannukset olivat noin. 0,1$.
Tuotannollisten kustannuksien suuruus leikkasi näin myös suuresti kolmansien osapuolien saamia rahoja pelimyynnistä, joka johtikin
monen ennen Nintendolle pelejä tehneen pelitalon hyppäämisen Sonyn kelkkaan. Selkeänä osoituksena kalliista ROM-pelikasetista oli
myös ns. "halpapainosten" hinnat, jotka olivat N64:lla n. 40$ (Player's Choice), kun kilpailevalle Playstationille pelejä sai n.
20$:lla (Platinum).
Japanin markkinoilla konsolin myyntiä vaivasi myös kunnollisten roolipelien puuttuminen konsolilta.