Kingdom Hearts: Chain of Memories (Game Boy Advance)





Peli
Kingdom Hearts: Chain of Memories

Konsolille: Game Boy Advance
Kehittäjä: Jupiter
Julkaisija: Square Enix

Julkaisuvuosi: 2004
Alueet: EUR/USA/JAP
Genre: Toimintaseikkailu

Käyttäjiltä saatu keskihinta:
46 euroa (Boxed, Cib, Mint, Nib)
7 euroa (LM, Loose)

Mistä hintatiedot tulevat?


Arvosana:
7

Tähän peliin on kirjoitettu (1) arvostelua. Lue arvostelut alta!

fluojn <2014-05-29 14:42:00>
Square Enixin ja Dineyn räjäytettyä pankin vuonna 2002 puun takaa ilmestyneellä yhteisteoksella Kingdom Hearts, oli jatko-osalle ilman muuta tilausta. Kunnianhimoiselle roolipelielementtejä sisältäneelle toimintaseikkailulle saatiin täysiverinen seuraaja tosin vasta neljä vuotta myöhemmin, mutta sitä ennen sarjan ystävät pääsivät uppoutumaan hieman vaatimattomampaan teokseen, kun Game Boy Advancelle ilmestyi välityö Chain of Memories. Tarina tosin jatkuu suoraan siitä, mihin alkuperäinen Kingdom Hearts jäi. Sora, Aku ja Hessu selvisivät universumin tulevaisuuden määrittävästä taistelusta voittajana, mutta Kuningas Mikin ja lapsuudenystävä Rikun edesottamukset jäivät hämärän peittoon. Näitä salaisuuksia lähdetään selvittämään Castle Oblivionissa, muistojen linnoituksessa, jossa pitää majaansa salaperäinen Organisaatio XIII. Juoni kietoutuu tuttujen Disney-maailmojen ympärille ja vaikka niiden anti ei ole mitenkään mainittavaa, saadaan uusilla hahmoilla sekoitettua pakkaa sen verran, että Kingdom Hearts II:n alussa pelaaja voi olla ihan pihalla, jos Chain of Memories on jäänyt välistä. Pakkaa sekoitetaan myös pelimekaanisella puolella, nimittäin sen sijaan, että toiminta olisi suoraa mättöä alkuperäisteoksen tapaan, pitää sankareiden hyökkäykset, loitsut ja esineet rakentaa ennen taistelua erityisistä keräilykorteista. Toimintakortteja kertyy pelin edetessä vino pino ja suuri osa ajasta meneekin kootessa optimaalisia pakkoja. Mukana on aimo annos strategiaa, sillä samalla kyvyllä varustetut kortit voivat olla numeroarvoltaan erilaisia ja jokaisella on oma vastavoimansa. Paperilla idea saattaa kuulostaa erinomaiselta ja aluksi se sitä onkin. Valitettavasti itse taistelut ovat melko puuduttavia ja itseään toistavia. Lisäksi kentät muodostuvat huoneista, joiden välillä olevat ovet saa avattua vain tiettyä ovikorttia käyttämällä ja jos pakasta ei sillä hetkellä vastaavaa yksilöä löydy, joutuu sopivan etsimiseen kuluttaa tuhottomasti aikaa. Pääpelin läpäisseelle aukeaa Rikulla pelattava skenaario Reverse/Rebirth, jossa menoa on huomattavasti suoraviivaistettu. Jos emopelistä olisi tehty hieman vaihtelevampi ja mukana olisi edes yksi uusi Disney-maailma, olisin valmis antamaan korkeammat pisteet. Nyt tulee plussaa pääasiassa mielenkiintoisesta ideasta, suuresta määrästä eri kortteja ja yleisestä kunnianhimoisuudesta GBA-peliksi. Rehellisyyden nimissä on pakko sanoa, että olen tyytyväinen päätökseen, että sarjassa ei enää palattu korttien teille.
Arvosana: 7/10